به طور کلی کشاورزان سیب زمینی را در اوایل فصل تابستان برداشت می کنند؛ اما اگر نگاهی به نوع تغذیه و خوراکی هایی که مصرف می کنیم، بیندازید بخش بزرگی از غذاهای ما به سیب زمینی نیاز دارند. در نتیجه مردم در تمامی فصول به سیب زمینی نیاز دارند؛ به همین دلیل است که صاحبان میوه و تره بار باید این محصول را برای فصول دیگر نیز نگهداری کنند. انبار کردن سیب زمینی باید در سردخانه سیب زمینی و در شرایط محیطی مطلوب صورت بگیرد. در ادامه شما را بیشتر با سردخانه سیب زمینی و شیوه نگهداری آشنا می کنیم.

دلایل استفاده از سردخانه سیب زمینی چیست؟

بسیاری از محصولات کشاورزی در یک فصل خاص کاشته و برداشت می شوند؛ به همین دلیل کشاورزان برای پاسخگویی نیاز مردم جامعه باید این محصولات را در شرایط محیطی مناسب انبار کرده و در فصول دیگر به بازار عرضه کنند. سیب زمینی نیز از آن دست محصولاتی است که در رژیم غذایی ما ایرانیان بسیار مورد استفاده است. همچنین محصولات کشاورزی ماندگاری بالایی نداشته و به سرعت تغییر ظاهر و طعم می دهند.

نگهداری سیب زمینی در سردخانه ها به این دلیل است که محصول طعم، ظاهر، کیفیت و رنگ خود را مانند روز اول حفظ کند. 

تفاوت سردخانه سیب زمینی با سایر سردخانه های چیست؟

به طور کلی شرایط نگهداری محصولات کشاورزی در سردخانه ها با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال نمی توان سیب زمینی را در کنار میوه ای مانند نارنگی در یک شرایط محیطی یکسان نگهداری کرد. چرا که هر محصول نیاز به دما، رطوبت و شرایط خاصی دارد. به همین دلیل است که کشاورزان و صاحبان میدان های میوه و تره بار، برای هر محصول سردخانه ای مجزا در نظر می گیرند. 

از نظر تجهیزات و شیوه ساخت، سردخانه سیب زمینی با سایر سردخانه ها تفاوت چندانی ندارد؛ اما دما و میزان رطوبت آنها با یکدیگر متفاوت می باشد. 

شرایط نگهداری سیب‌زمینی در سردخانه

شرایط نگهداری سردخانه سیب زمینی

به طور کلی نگهداری محصولات در سردخانه نیاز به رعایت نکات مختلفی دارد؛ چرا که عدم توجه به این نکات می تواند سبب کاهش کیفیت محصولات بشود. شما می توانید برای طراحی و اجرای سردخانه سیب زمینی از تیم توکان صنعت کمک بگیرید.

اما شرایط نگهداری سیب زمینی در سردخانه سیب زمینی چیست؟

  • خشک‌کردن

اولین مرحله برای نگهداری سیب زمینی در سردخانه سیب زمینی، خشک کردن آن است. سیب زمینی ها را به این علت خشک می کنند که پوست آنها نرم نشده و از رشد انواع باکتری و قارچ روی سطح آنها جلوگیری شود.

  • جلوگیری از جوانه‌زنی سیب‌زمینی‌

یکی از مشکلاتی که در زمان انبار کردن سیب زمینی ها با آن مواجه می شوند، جوانه زدن سیب زمینی می باشد. به همین دلیل برای نگهداری و انبار کردن سیب زمینی ها در سردخانه ها باید از ماده شیمیایی مانند CIPC استفاده کنند.

  • خنک‌کردن سیب‌زمینی

برخلاف سایر محصولات کشاورزی، سیب زمینی را باید به آرامی و طی مدت زمان دو تا سه هفته سرد کنند. برای این کار به صورت روزانه سیب زمینی ها را به مدت 6 الی 7 ساعت هوادهی می کنند. پس از آن به صورت روزانه 1 الی 2 درجه دمای آنها را کاهش می دهند. سیب زمینی ها را می توان به مدت 270 روز و با دمای 7 الی 10 درجه سانتی گراد در سردخانه ها نگهداری کرد.

مزایای نگهداری سیب زمینی در سردخانه سیب زمینی چیست؟

سردخانه سیب زمینی

نگهداری طولانی مدت سیب زمینی در سردخانه

یکی از مزیت های نگهداری سیب زمینی در سردخانه، امکان نگهداری طولانی مدت این محصول است. البته میزان ماندگاری سیب زمینی به نوع آن بستگی دارد. اگر سیب زمین ها زودرس باشند، می توان آنها را در دمای 10 درجه و به مدت 556 روز در سردخانه نگهداری کرد. علاوه بر این سیب زمینی های دیررس را می توان در دمای 7 الی 10 درجه و به مدت 270 روز انبار کرد.

عدم افت کیفیت طعم سیب‌زمینی

یکی دیگر از مزیت های نگهداری سیب زمینی در سردخانه ها،عدم افت کیفیت طعم و تغییر ظاهر آن است. انبار کردن سیب زمینی در سردخانه ها مانع از تغییر ظاهر، طعم و کیفیت آنها می شود. همین امر می تواند به سود کشاورزان باشد.

دسترسی به سیب‌زمینی در تمام فصول سال

همانطور که گفتیم فصل برداشت سیب زمینی در تابستان می باشد؛ اما این محصول در رژیم غذایی ایرانیان بسیار پر مصرف بوده و باید در فصول دیگر نیز به بازار عرضه شود. کشاورزان برای تنظیم قیمت بازار و همچنین تامین نیاز مردم، مازاد سیب زمینی ها را در سردخانه نگهداری کنند.

تجهیزات و قطعات سردخانه‌های سیب‌زمینی

اواپراتور سردخانه‌های سیب‌زمینی

سرمایش در سردخانه سیب زمینی عملکردی مشابه فرایند سرمایش در یخچال دارد؛ برای اینکار ابتدا باید گرما از محیط توسط گاز مبرد جذب شود. گاز مبرد به کمک اواپراتور گرمای محیط را به خود جذب می کند.

کندانسور سردخانه‌ سیب‌زمینی

پس از جذب گرمای محیط سردخانه، باید این گرما از سیستم خارج شود. به همین دلیل کندانسور را در سیستم سرمایش تعبیه کرده اند. این قطعه به کمک لوله های مسی، گرمای جذب شده را به بیرون از سردخانه منتقل می کنند.

کمپرسور سردخانه سیب زمینی

کمپرسور یا موتور سردخانه را می توان قلب تپنده این سیستم در نظر گرفت؛ نیروی اواپراتور و کندانسور به کمک کمپرسور تامین می شود. عموما سردخانه ها از کمپرسور های 2 الی 80 اسب بخاری استفاده می کنند. البته ظرفیت آنها به ظرفیت سردخانه و میزان بار برودتی آن بستگی دارد.

تجهیزات عایق‌بندی و ساندویچ پنل‌ها

یکی دیگر از نکات مهمی که باید در احداث سردخانه به آن توجه کرد، عایق بندی بدنه آن است. عایق بندی برای جلوگیری از هدر رفت انرژی و ورود باکتری ها به سردخانه انجام می شود. برای عایق بندی سردخانه ها از ساندویچ پانل استفاده می کنند. 

ورق های ساندویچ پنل از دو لایه ورق فلزی گالوانیزه یا آلومینیوم و یک لایه میانی از فوم پلی‌اورتان ساخته می شوند.

درب سردخانه سیب زمینی

یکی دیگر از تجهیزات مهم سردخانه ها، درب آنها می باشد. درب سردخانه باید متناسب با گنجایش سردخانه و میزان رفت و آمد آنها باشد. درب سردخانه را باید به نحوی انتخاب کنند که رفت و آمد در سردخانه به راحتی امکان پذیر باشد. برای این کار می توان از دو نوع درب سردخانه کشویی و لولایی استفاده نمود.

توکان صنعت تولید کننده سردخانه سیب زمینی

همانطور که گفتیم برای نگهداری طولانی مدت سیب زمینی و عرضه آن در تمام فصول به بازار، باید از سردخانه سیب زمینی استفاده کرد. کارخانه کیان صنعت توکان تولید کننده انواع تجهیزات صنعتی می باشد. شما می توانید طراحی و اجرای انواع سردخانه، درب سردخانه ای، ساندویچ پانل و … را از این مجموعه بخواهید.

نوشتهٔ پیشین
سردخانه میوه | قیمت سردخانه میوه
نوشتهٔ بعدی
عایق حرارتی چیست؟

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
گفتگو با ما
ارسال پیام