ورق آلومینیوم

ورق آلومینیوم چیست و چه ویژگی ­هایی دارد؟

یکی از پرکاربردترین فرآورده های فلز آلومینیوم، ورق آلومینیوم است. آلومینیوم، بعد از اکسیژن و سیلیکون، فراوان­ترین عنصر و رایج­ ترین فلزی است که در پوسته زمین یافت می­شود؛ اما در حالت طبیعی به عنوان فلز وجود ندارد. سنگ معدن آلومینیوم (بوکسیت)، ابتدا باید استخراج و سپس از طریق فرآیند بایر به روش شیمیایی تصفیه شود تا یک محصول میانی، اکسید آلومینیوم (آلومینا) تولید شود. در ادامه به این موضوع می پردازیم که ورق آلومینیوم چیست و چه ویژگی ­هایی دارد؟

ورق آلومینیوم چیست؟

آلومینا با استفاده از فرآیند الکترولیت، تصفیه شده و از طریق فرآیند هال-هرولت به فلز خالص تبدیل می­شود. آلومینیوم ۱۰۰٪ قابل بازیافت است. خواص فیزیکی آلومینیوم، آن را به فلزی کم وزن و براق، قوی، ضد خوردگی، ضد جرقه، غیر مغناطیسی، غیر سمی و غیر قابل احتراق تبدیل کرده است. به دلیل پیچیده بودن تصفیه آلومینیوم از سنگ، آلومینیوم در بیشتر قرن نوزدهم از طلا یا نقره نادرتر و با ارزش تر شمرده می­شد.

زمانی که آلومینیوم از بین رول­های تحت فشار عبور داده می شود، نازک تر و طولانی تر می­شود. این فرآیند ساده، پایه و اساس تولید صفحات ورق و فویل آلومینیومی است. ورق­های آلومینیومی، با استفاده از یک اره برقی با تیغه صحیح، روی گیوتین برش داده می شود یا برخی از ورقهای آلومینیومی که بسیار نازک هستند را می­توان به وسیله تیغه تیز یا قلاب ­های قلع برش و فرم داد.

 ورقهای آلومینیوم، با استفاده از ابزار دستی به راحتی شکل می­گیرد یا خم می­شود. محصولات ورق می­توانند با مهارت و تجهیزات صحیح جوش داده شوند و با استفاده از میخ ها و سایر اتصال دهنده های سنتی به راحتی قابل اتصال هستند؛ به همین علت ،ساخت آن آسان است. دریل ورق­های آلومینیوم راحت است؛ به همین علت برای بسیاری از پروژه ها، گزینه مناسب و ایده آلی است.قیمت ورق آلومینیوم

ویژگی­های ورق آلومینیوم

قابل بازیافت است

ورق های آلومینیوم را میتوان مداوم بازیافت کرد، بدون اینکه خواصش را از دست بدهد.بازیافت صفحه و ورق آلومینیوم بیش از ۹۰% از انرژی را به طریق دیگری که برای تولید آلومینیوم اولیه مورد نیاز است، ذخیره می­کند. بیش از۹۰درصدانرژی، که برای تولید آلومینیوم اولیه مورد نیاز است، در زمان بازیافت ، ذخیره می شود.

اندازه ورق آلومینیوم

ضخامت ورق های آلومینیوم از ۰.۰۰۸ اینچ تا کمتر از ۰.۲۵ اینچ در نظر گرفته شده است. ورق آلومینیومی که ضخامتش کمتر از۰۰۸ اینچ باشد، از فویل، نازک تر می شود و ورق آلومینیومی که ضخامتش بیشتر از ۰.۲۵ اینچ باشد از صفحه آلومینیوم ضخیم تر می­شود.

دربخشهایی از صنایع، از ورق آلومینیوم هایی که در دمای فوق العاده سرد مقاوم هستند، برای مخازن قوی استفاده می شود. معمولا ورق های آلومینیوم، به روش صفحه تولید می شوند. برای این کار آلومینیوم به صورت متناوب پیچیده شده تا ضخامت آن کاهش پیدا کند.

در نهایت به صورت سیم پیچ در خواهند آمد. این سیم پیچ ها را برای افزایش خواص مکانیکی در کوره ها گرم می کنند.

کاربرد های ورق آلومینیوم

خرید عمده ورق آلومینیوم

ورق آلومینیوم در مواردی همچون هوافضا (پوسته هواپیما)، حمل و نقل (ورق بدنه اتومبیل)، بسته بندی (اجسام و انتهای قوطی) و ساخت و ساز (نمای ساختمان) استفاده می­شود. 

از این ماده معمولاً برای ساخت­های سبک، تعمیرات کامیون و تریلر، پنل بدنه اتومبیل، محفظه، ماشین سازی و کاربردهای گسترده در ساخت و ساز، هوافضا و دفاعی استفاده می شود.

در بسته­ بندی از ورق آلومینیوم برای تولید قوطی و بسته ها استفاده می شود. در حمل و نقل، از ورق های آلومینیوم برای ساخت تابلو برای بدنه خودرو و تریلر و تراکتور استفاده می شود. از ورق های آلومینیوم در وسایل خانگی و وسایل آشپزی نیز استفاده می­شود. در ساختمان سازی برای مواردی همچون ناودان، سقف و سایبان کاربرد دارد.

ورق آلومینیوم را می­توان از رنگ­ سیاه به طلایی، قرمز، آبی و صدها رنگ دیگر رنگ آمیزی نمود.

ورق آلومینیوم آجدار و کاربردهای آن

 از نمونه های پرکاربرد ورق آلومینیوم، ورق آلومینیوم آجدار است. به دلیل ناهمواری­ هایی که در سطح این ورق­ها وجود دارد به آن­ها آجدار می­گویند. وجود این آج­ ها، باعث افزایش مقاومت و اصطکاک آن­ها به ویژه در برابر لغزندگی می­شود. ضخامت این ورق، بسته به نوع استفاده آن بین ۵/۱ تا۱۰ میلی­متر است و به همین دلیل به آسانی فرم دلخواه را می­گیرد.

از این محصول، در ساخت حفاظ های مراکز نظامی و زندانها، ایستگاه‌های اتوبوس، کف اتاق کامیون­ها و وانت بارها، دکوراسیون داخلی، کفپوش، پله و بدنه آسانسور استفاده می شود.

ورق آلومینیوم پادری و کاربردهای آن

پادری، نوع دیگری از ورق آلومینیوم است. همانطور که گفته شد، به دلیل خاصیت ضد زنگ زدگی و ضد پوسیدگی و سبک بودن این فلز، از این نوع بیشتر برای درب­ های حمام و سرویس بهداشتی در منازل، هتل­ ها، استخرها و غیره استفاده می­شود.

برای جلوگیری از پوسیدگی درب­های چوبی حمام و سرویس بهداشتی و کلاً درب هایی که در معرض رطوبت قرار دارند، از این ورقهای آلومینیومی استفاده میشود که به پشت درها نصب می­شوند. از این رو به این­ها ورق­های آلومینیومی پشت دری نیز گفته می­شود. و چون به راحتی تمیز میشود، از آلودگی محیطی جلوگیری می شود که یکی از ویژگی های مهم این محصول است.

خرید ورق های آلومینیومی

شما میتوانید با کیفیت ترین ورق های آلومینیومی را از توکان صنعت بخواهید. کارخانه توکان صنعت تولید کننده انواع تجهیزات صنعتی از جمله درب سردخانه، ساندویچ پانل، ورق آلومینیوم رنگی و … است. شما می توانید با خرید از این مجموعه در هزینه های خود صرفه جویی کرده و جنس با کیفیت نیز دریافت کنید.

نوشتهٔ پیشین
دلایل برتری ساندویچ پانل بر مصالح سنتی
نوشتهٔ بعدی
کاربرد ساندویچ پانل در نمای ساختمان چیست؟ 

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
گفتگو با ما
ارسال پیام